IR/ME

Här får du som pilot de kvalifikationer som behövs för att flyga under IFR- Instrument Flyg Reglerna i tvåmotoriga flygplan.

Förutom de kunskaper du fått under ditt PPL eller CPL krävs nu ytterligare studier samt större färdigheter i de regler och procedurer som är specifikt fastställda för Instrumentflygning. I simulatorn och i luften övar du på att följa dessa procedurer enbart med hjälp av flygplanets instrumentering- alltså utan yttre referenser! Huvudsyftet med denna del av din utbildning är att du ska kunna ta dig fram även när vädret inte är det bästa. Efter avklarad utbildning kan du flyga och navigera i- eller ovan moln och dimma utan att ens se marken. Så om du vill bli mer oberoende av väder är IR ett måste. För dig som siktar på att bli yrkespilot är Instrumentbeviset en obligatorisk del i din utbildning. Även om du har mycket flygerfarenhet i bagaget är IR-utbildningen garanterat något att bita i. Här krävs en ordentlig portion motivation och koncentration. Du kommer att träna alla tänkbara scenarier både i simulatorn och i flygplanet. Alla typer av starter, ut- och inflygningar gås igenom så väl som navigering och nödförfaranden. Utbildningen till IR/ME är uppdelad i en generell del där du tränar ren instrumentflygning och procedurer i simulator och enmotoriga flygplan och en specifik tvåmotordel som avslutar utbildningen. Här lär du dig det speciella med flermotoriga flygplan, det vill säga att flyga med en motor ur funktion, i dåliga väderförhållanden. Du ska flyga minst 55 timmar för att erhålla ME/IR och utbildningen delas vanligtvis upp enligt följande: 30 timmar FNPT II Simulator 10 timmar Enmotor IR 15 timmar Flermotor IR För att få flyga upp för ett Instrument Rating – Multi Engine krävs genomförd klassutbildning på ME.

Här kan du skicka in en intresseanmälan:

Fält med * krävs
Ditt Namn *

Epost *

Ämne

Kryssa i vad du är intresserad av:

Skriv ditt meddelande här

Skriv in tecknen nedan för att visa att du inte är en maskin...
captcha